IndyCar Austin: Colton Herta devine cel mai tânăr câștigător din istorie

IndyCar-ul a avut parte în această duminică de mai multe premiere. Cea mai spectaculoasă competiție de monoposturi a poposit pe Circuit of the Americas din Austin, Texas. Circuit pe care am văzut Formula 1 din sezonul 2012 până în prezent. A fost o cursă foarte spectaculoasă în care australianul Will Power a dominat calificările, dar și cursa, până în momentul în care mașina lui nu a mai vrut să plece de la boxe în turul 46.

Acesta a fost însă doar un context ce a facilitat marea știre ce s-a scris la Austin: a doua premieră este ca avem un nou “cel tânăr câștigător în IndyCar”. Colton Herta l-a detronat cu această ocazie pe Graham Rahal, care deținea acest record încă din anul 2008, atunci când a câștigat în chiar prima sa cursă în IndyCar. Graham Rahal a caștigat runda din St. Petersburg la doar 19 ani și 98 de zile pentru echipa Newman/Haas/Lanigan Racing Honda. În acel moment, Graham Rahal îi lua fața lui Marco Andretti care cu doar 2 sezoane mai devreme (sezonul 2006) caștiga prima sa cursă la primul său sezon pentru echipa Andretti Green Racing Honda în runda din Sonoma la vârsta de 19 ani și 167 de zile.

Ce au în comun acești 3 piloți? Toți 3 sunt copiii unor foști piloți consacrați în motorsportul american. Tatăl lui Graham Rahal, Bobby Rahal a caștigat de 3 ori competiția (1986, 1987 și 1992) și Indy 500 în anul 1986. Tatăl lui Marco Andretti, Michael Andretti a caștigat sezonul 1991. Nu cred ca mai este necesar să menționăm de bunicul lui Marco, celebrul Mario Andretti. Iar tatăl lui Colton Herta, Bryan, a concurat timp de 12 sezoane în această serie, reușind 4 victorii de etapă. În prezent, toți cei 3 tați sunt proprietari de echipe în IndyCar, iar copiii lor au crescut în această lume.

În cazul lui Graham și Marco, vârsta fragedă și părinții consacrați în motorsport nu au reprezentat niciun avantaj în cariera lor ulterioară. Marco Andretti a ajuns la vârsta de 32 de ani, este în cel de al 14 lea sezon și în tot acest timp a mai reușit să câștige doar o singură rundă (Iowa, 2011). Locul 5 la general în sezonul 2013 a fost și cea mai bună clasare la finalul unui sezon. Graham Rahal are 30 de ani, în cele 12 sezoane de IndyCar a reușit să se impună de alte 5 ori, iar cea mai bună clasare a fost locul 4 la general în sezonul 2015.

Colton Herta a coborât acest record la 18 ani, 11 luni și 22 de zile, iar pilotul Carlin are un început fantastic. Însă nu trebuie să ne îmbătăm cu apă rece – cazurile lui Graham Rahal și Marco Andretti ar trebui să-l motiveze să nu dea greș în carieră. Și să nu uităm că pe Colton Herta l-a bătut anul trecut în Indy Lights mexicanul Patricio O’Ward, cel care ar fi trebuit să-i fie și coechipier la Harding-Steinbrenner Racing dacă nu s-ar fi strâns chinga. Oricum, debutanții din acest an promit multe, fie că vorbim de sus-numitul mexican, de fostul pilot de Formula 1 Marcus Ericsson sau de Felix Rosenqvist, suedezul care și-a etalat viteza pe absolut orice mașinărie.

Pe CotA, ziua i-a aparținut lui Colton Herta, căruia îi dorim mult succes în continuare. Doar timpul ne va răspunde la indoielile noastre din aceste zile.

După victorie, Colton și tatăl său au subliniat importanța de a concura în formulele de monoposturi din Europa, în care tânărul s-a maturizat foarte mult după ce a fost scos din climatul confortabil al familiei. Bryan l-a vizitat sporadic pe fiul său, fiind alături de acesta la debutul în Formula 4 britanică, prilej cu care am și stat de vorbă cu cei doi. Ambițiile lor s-au concretizat cu performanțe bune în cadrul echipei Carlin, coechipieri în acel sezon 2015 fiindu-i actualul pilot de Formula 1 Lando Norris și românul Petru Florescu.

Alexandru Șiclovan

Articol scris de Marian Mincu, administratorul comunității online a fanilor IndyCar din România.

ABOUT THE AUTHOR: Alex Siclovan

Din dorința de a dezvolta automobilismul autohton, a pus bazele celei mai importante companii de management, consultanță și servicii media pentru piloții români ce vizează o carieră internațională.

Comments are closed.