ENIGMELE SPORTULUI: Ari Vatanen, fără automobil la Raliul Dakar. Cum a fost posibil?

În ianuarie 1988, Ari Vatanen a rămas fără automobilul Peugeot 405 în timp ce concura la Raliul-raid Dakar!Mașină furată din parcul închis!?

Lider al cursei, finlandezul n-a mai putut continua… Iar victoria în acea ediție i-a revenit compatriotului său Juha Kankkunen și copilotului Juha Piironen, care au concurat tot cu un automobil Peugeot, model 205 T16.

Una dintre poveștile sale enigmatice s-a petrecut în 1988, într-o ediție cu o participare record (603 angajați, dintre care 450 la autovehicule și camioane).

ENIGMELE SPORTULUI: Ari Vatanen, fără automobil la Raliul Dakar. Cum a fost posibil?

După un start dat la Versailles, pe 1 ianuarie, caravana a pornit la drum legând Parisul de Dakar, în Senegal, unde s-a ajuns după trei săptămâni. Încă de la început, Ari Vatanen s-a instalat în frunte. Pe de o parte, din postura de deținător al titlului.

Pe de alta, fiindcă beneficia de un nou automobil Peugeot.

Botezat 405, acesta era o versiune ameliorată a deja legendarului model 205 turbo 16. Cu toate acestea, finlandezul n-a fost ocolit de ghinion. Și numai prezența de spirit a copilotului său, Bruno Berglund, a făcut să nu-și vadă mașina cuprinsă de un incediu…

De altfel, acea ediție a fost una afectată de tot felul de incidente și accidente, în cursul ei murind 8 oameni: 3 concurenți, 2 ziariști, 2 copii și o femeie… Ultimii fiind uciși în zonele traversate.

500.000 de franci francezi recompensa

Toată lumea a așteptat ziua de pauză ca pe o izbăvire, însă pentru Vatanen 18 ianuarie 1988 va avea o semnificație neașteptată. Fiindcă în acea dimineață, s-a aflat că mașina sa, Peugeot 405, a dispărut!? Vestea s-a răspândit imediat în bivuacul din Bamako (Mali). Și au apărut imediat și zvonurile.

Cineva a spus că a văzut-o rulând „cu un alb la volan”… S-a oferit imediat și o recompensă pentru cine o găsește: 500.000 de franci francezi! Deși în căutare s-a implicat atât poliția, cât și armata din Mali, mașina n-a putut fi găsită până la ora startului în etapă. Mai apoi, s-a anunțat că modelul 405 a fost descoperit la 2 kilometri de locul de plecare…

Cu toate acestea, Vatanen n-a mai continuat cursa, regulamentul nepermițându-i un start întârziat cu mai mult de 30 de minute. Și nici Peugeot n-a contestat această decizie.

S-a vorbit și despre o înscenare

Ulterior au apărut tot felul de scenarii legate de dispariția mașinii lui Vatanen. S-a spus că mecanicii echipei franceze ar fi pus la cale totul, fiindcă n-ar fi primit la timp o piesă necesară automobilului pilotat de finlandez. Și cum schimbarea ei n-ar fi fost permisă în parcul închis, s-a încercat înlocuirea în exteriorul său. Variantă respinsă categoric de Peugeot.

De asemenea, s-a pomenit despre o poliță plătită de către Federația Internațională de Automobilism (FIA), condusă atunci de Jean-Marie Balestre, care n-ar fi fost în relații tocmai cordiale cu team-ul din „Hexagon”. Un alt scenariu greu de dovedit.

Cumpără Revista 100% Sport Romănia – Ediția Iunie 2021!

Peugeot, în schimb, a vehiculat ideea că mașina ar fi fost furată de către mafia din Bamako și că autorul, necunoscând vehiculul, ar fi făcut pană de benzină după doar doi kilometri…

Dincolo de toate, povestea a rămas învăluită de mister. Iar Vatanen a fost categoric atunci când a vorbit despre acel moment: „Evident că mașina mi-a fost furată. Niciodată n-aș fi permis așa ceva. De altfel, atunci eu am pierdut victoria în Dakar”.

4
victorii în Raliul-raid Dakar a înregistrat Ari Vatanen: 1987 (cu Peugeot 205 T16 Grand-Raid), 1989 (Peugeot 405 Turbo 16 Grand-Raid), 1990 (Peugeot 405 Turbo 16 Grand-Raid) și 1991 (Citroën ZX Rallye-Raid)

9
sunt motoriștii cu care a colaborat Vatanen în raliuri: Ford, Opel, Peugeot, Subaru, BMW, Mitsubishi, Citroën, Nissan și Volkswagen

101
raliuri a bifat Vatanen în CM de raliuri, câștigând 10 dintre ele și clasându-se în 27 pe podium. În 1981, el a cucerit titlul mondial

2013
este anul în care a devenit președintele Estonian Autosport Union

A susținut intrarea Republicii Moldova în UE

Ca pilot, Ari Vatanen a marcat istoria raliurilor, atât a celor clasice, cât și a raidului Dakar. Cunoscut pentru faptul că sărbătorea victoriile sale bând un pahar cu lapte, finlandezul și-a jucat propriul rol în filmul „Camping”. Stabilit în sudul Franței din 1990, Vatanen a fost atras de politică, fiind ales în Parlamentul European în 1999. S-a implicat în rezolvarea unor probleme precum taxele auto, reglementarea traficului sau dezvoltarea agrară. S-a opus eutanasierii și avortului, fiind favorabil intrării în Uniunea Europeană a Turciei, Ucrainei și Moldovei, desigur dacă acestea îndeplineau criteriile de aderare.

Articol scris de Marian Burlacu în revista 100% Sport ediția ianuarie 2020

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *